torsdag 26 augusti 2010

Foder

Foder är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat och ju mer jag läser om det ju mer inser jag vilket oerhört komplicerat ämne det är.
Jag skickade in mitt hö för analys för x antal veckor sedan och har inte fått ngt resultat ännu. Efter kontroll med labbet har de inte fått in det! Suck, det finns ju roligare saker än att samla in hö och klippa ner i små bitar... Nåja, det var bara att göra om proceduren och lägga det på lådan och hoppas på ett snabbt resultat. Utan analysen har jag ju ingen större aning om vad jag stoppar i hästarna...

De senaste åren har analyserna sett ut såhär:
  • 2009, SmbRp 58 och MJ 8.5. Det resulterade i en ganska hög kvot, men det visade sig bara vara positivt!
  • 2008, SmbRp 28 och MJ 7.9. Det här året var ganska jobbigt med Gandalf, det blev en hel del kompletterande protein och han var rätt trött på lucern...
  • 2007, SmbRp 39 och MJ 8.0. Detta året resulterade i lätträknade foderstater i princip utan tillägg!
Jag kan tillägga att det är samma åkrar, samma bonde och samma allting och ändå skiljer det en del som synes. Ca halten är överlag bra, men har fått komplettera med P varje år, ibland med ganska stora mängder.

Julle klarar sig helt utan kraftfoder och får lite krubbskrammel bara för att få i sig mineralerna, medan Gandalf inte passar in i ngn mall alls utan alltid har behövt en hel del kraftfoder för att hålla hull. I år borde han ha vuxit klart det mesta och kanske kan det resultera i mindre mängder (det vore inte helt fel för plånboken ;). Mina hästar står på i princip fri tillgång grovfoder även om jag förlänger ättiderna inne för Julle och Lattjo med hönät med små maskor. För att komma ifrån en helt onaturlig ätställning har Lattjo sitt på golvet iom att han är oskodd och Julle har sitt lågt, om än inte helt på backen. Det är det bästa jag kunnat komma på och har betydligt nöjdare hästar nu när maten räcker längre. Hästar har ju ingen riktig mättnadskänsla, utan styrs av antalet tuggningar.
Det bästa jag gjort att köpa hönäten, väl värda varenda krona!

Undrar vad jag får för värden i år...?

7 kommentarer:

  1. Det är lika spännande varje år! Jag gissar som sagt på lågt i protein, okej MJ, okej Ca och lite lägre P på mitt hö(silage som det råkade bli iår!)

    SvaraRadera
  2. Visst är det spännande!
    (vad 17 är det för fel på tiden...?)

    Har du skickat in din analys?

    SvaraRadera
  3. Du kan ändra tiden under inställningar ;)

    SvaraRadera
  4. Jaha, så det är här du håller till!! Attans snygg bild du har som "huvud", Gandalf <3
    Ska genast lägga in dig som favorit!!

    SvaraRadera
  5. Har inte hämtat hem fodret ännu! Än så länge får de äta fjolårshö de få nätterna de bor inne annars klarar de sig på betet. Men sen ska den ju in såklart =)

    SvaraRadera
  6. Vart har du köpt hönäten?
    Jag funderar på åt mina små troll.
    Dels för att förlänga ättiden men sen också för att slippa att det blåser bort en massa hö.

    SvaraRadera
  7. Jag köpte mina på Dalpraktiken, men det finns även på andra ställen som Sundhäst (som har betydligt mer att välja på). Gävlenär kan man oxå beställa av, då beställer man så mkt man vill ha och gör ett eget nät (jag var dock för lat)

    SvaraRadera

Lämna gärna en tanke, fundering eller fråga!