torsdag 16 september 2010

Bilder från körningen, dags för Vetlanda & förtydligande gällande premiering och poäng

Här kommer några bilder från körningen:




Imorgon bär det av mot Vetlanda, tyvärr kommer jag inte kunna visa Daqar, det går bara inte; jag orkar inte. Han är dock i uppfödaren Emmas kapabla händer, vilket känns härligt.
Tänk att det redan är dags för Vetlanda för Daqar, det känns som igår när vi var ner till Hässleholm och tittade på en två månaders fölunge...

Ser fram emot att se fina hingstar och ston, men jag undrar lite över hur man kan kalla det en riksutställning när det bara består av hingstar 2 år och äldre och 3års ston? Undrar om ngn annan ras har det så?

Sen vill jag bara förtydliga en sak vad gäller det jag började skriva om och inte skrev vidare på vad gäller premieringar och utställningar. Jag menar INTE att hästar som belönats med höga poäng inte duger till något annat och jag menar INTE att de inte är värda sina poäng. Det jag kan undra lite över är om en tex en treåring får 45 poäng så är den ju inte färdigutvecklad (Ta tex Dalar, titta in på Elisabets sida och se skillnaden på honom som treåring och 9åring). De flesta hästar fortsätter ju att utvecklas positivt (speciellt en högt bedömd häst) och min fråga är då om en domare vågar ge en sån häst högre poäng när den blir äldre och är bättre? Får den sina rättvisa poäng? Det är lite det jag syftar på, om det finns utrymme för utveckling för den enskilda hästen eller står den då kvar på sina poäng för att domaren inte vågar gå högre?

Och jag syftade INTE på ngn speciell häst och jag tog 45 poäng som ett exempel för att det var en rund siffra. Det kunde lika gärna varit 42.

För mig har exteriör, prestation och hållbarhet alltid gått hand i hand (även om det naturligtvis alltid finns exempel på det motsatta). Sen tycker jag att det är en svår ekvation att meritera sitt exteriört högt bedömda sto även inom ridning/körning. Det är svårt att både vara tävlingshäst och avelshäst, med allt vad det innebär med tillåten tävling, träning, effekter på brunster och fertilitet, avbrott pga betäckning mm mm mm
Jag tycker ofta fokus hamnar på att stona skall prestera hit och dit, men vem tar upp frågan om stoets fertilitet? Vad har hon för brunster, hur lätt blir hon dräktig, hur är hon som dräktig, vad är hon för mamma?  Lätta/svåra fölningar, hur når den informationen ut? Hur ser hennes avkommor ut gällande fertilitet, och hennes moderskänslor? Jag tycker dessa frågor ofta glöms bort och allt fokus ligger på hur många ston som blir dräktiga efter en viss hingst. Det står aldrig i statistiken om hur krångliga/lätta stona var att få dräktiga.

Mina funderingar en torsdagkväll...

Vi ses i Vetlanda mina vänner.

3 kommentarer:

  1. Emily, jag tycker att Dina funderingar både kring poängsättningen och kring uppgifterna kring stona verkligen var viktiga och välgenomtänkta!! Självklart måste bedömningsskalan användas med förnuft och i samklang med andra rasers, annars blir den ju värdelös!!! Att hålla igen på poängen brukar ju vara melodin, för att kunna ta fram de riktigt höga när det VERKLIGEN behövs!!!! Om ALLA deltagare vid en utställning t ex skulle hamna över 40 poäng så är det ju inte rimligt! Mer utbildning för domarna och diskussioner inom rasföreningarna!!! Vad gäller uppgifterna om stona kring brunster och fertilitet, så är väl det minst lika viktigt som prestationer!!! Jag kan bara applådera och hålla med Dig i varje punkt, Du kloka människa!!!!!!!!!!!!!!!!! kram

    SvaraRadera
  2. Mkt sunda funderingar tycker jag.

    Håller så med dig i det du säger om att så mkt fokus läggs på hingsten o hur många ston han fått dräktiga. En smart hingsthållare låter ju isåfall bara ston med bevisat lätt att bli dräktiga o bära fram ett friskt föl få betäckas för att få upp sin hingst i statistiken över procentuellt dräktiga ston.

    O lika samma med att hingsten ska betyda så mkt men stoet kan vara vilken som... det är ju faktiskt stoet som sen går med fölet o präglar det under dess första viktiga tid. Det är stoet som ger förutsättningarna till att det är ett friskt o välskapt föl som föds genom sin näringsupptagsförmåga, sin kondition osv...

    SvaraRadera
  3. Fy på mig, tappade bort dig ett tag,nu har jag ju MASSOR att läsa ikapp!! Skyller på att jag jobbat mkt... Fina bilder som vanligt!! Kram!

    SvaraRadera

Lämna gärna en tanke, fundering eller fråga!