söndag 5 september 2010

Tvätt av smutsig hingst och utställning :D

Ja, i fredags kväll fick jag ett ryck och tog tag i tvätt av Gandalf. Jag har tänkt bada honom länge men jag glömmer alltid att sätta på varmvattenberedaren och så blir det inte av... Men nu så! Jag kan tala om att en sommar med bete, kärlek och brudar gör en pojke ganska SKITIG! Haha, det var verkligen en välbehövlig tvätt! Gandalf stod lös på stallgången medan jag skrubbade och gnodde, speciellt på manen som faktiskt blev vit! Färgen i svansen skall vi inte tala om, jisses...
Jag friserade även manen, vilket blev katastrof. Tur han inte skall någonstans och visa upp sig... Men nu är den kort iaf, så får vi jobba på att få bågen rätt.

I lördags var Å och jag på ponnyutställning som RPAF arrangerade. Jag tycker det är så synd att fjordingarna inte får vara med där, och jag kan säga att hade de varit med hade de inte behövt skämmas för sig. Vissa ponnyer var i jättefint skick, men då såg visarna ut som hej kom och hjälp mig och vice versa. Kan man inte ens ta sig tid att tvätta sin häst så kan man ju undra varför man åker öht??
Några saker slog mig som ganska intressanta:
  • De hade 32 olika sponsorer till sin utställning, bland annat Ridsport. Varför har vi så svårt att få sponsorer? Frågar vi fel företag eller frågar vi inte alls...?
  • De hade mängder av vackra rosetter av alla de slag, kanske vore det en morot för fler att åka på utställning? Som det är nu finns ju de finaste rosetterna på typ hundutställningar...
  • Det korades champions av alla möjliga slag, unghästchampion, ungstochampion, unghingst, veteran osv osv. Jag kan tillägga att det INTE var massor med hästar i varje klass utan det var ca 60 anmälda varav minst 10 var strukna. Ytterligare 10 var utom tävlan pga härstamning.
  • Poängsättningen kändes på många sätt lite mer rimlig om man jämför med många fjordtillställningar där det ganska ofta är poäng uppåt 45. Jag säger inte att det är fel, jag är ingen domare men jag tycker ibland att det är väldigt höga poäng på ibland ganska unga hästar. Kanske är det så att vi har så bra hästar, och då är det ju bara bra. Frågan är bara var det slutar? Måste vi då höja ribban för Diplomgräns och godkännande av hingstar? Bara funderar...
  • Väldigt väldigt få hade hjälm...
  • Att fjordhästar inte är välkomna men ridponnyer HELT utan stam (som iof inte är med om tävlar om titlar osv men ändå...)
Jag tycker alltid det är roligt att åka på utställning och något av det roligaste var att den häst som blev BIS inte var den häst som hade högst totalpoäng utan den häst som visade sig bäst i BISringen. Helt rätt dömt, och starkt att göra så. Speciellt som BIS hästen en stund innan hade blivit RES unghästchampion och den som vann där nu blev RES BIS. Bra besult!

Sen måste jag tillföra några tankar på ämnet som Efwa tar upp i sin blogg (http://www.venar.se/blogg/) om vetlanda, utställningar och dylikt.

Som jag skrev innan så upplever jag att det ofta är väldigt höga poäng på fjordhästarna som ligger i topp och jag undrar om det verkligen ser ut så? Tittar man tex på Brunnstorp när de bjöd in utländska domare så blev många av våra hästar sågade vid knäna. Men å andra sidan tycker jag att det är bra om hela skalan används, då blir 40 poäng mkt mer eftersträvansvärt. Det blev ramaskri efter denna premiering då många poäng var väldigt låga, men jag undrar om någon tyckte att rangeringen var felaktig eller om det bara var poängsättningen? Självklart är det olika från land till land, men eftersom vi har ett moderland som dessutom ligger granne med oss så kanske vi skulle anpassa oss lite mer till dem..?

Sen kan jag tycka att det är mkt märkligt att man väljer att stryka klasser pga av för få deltagare, när man ÄNDÅ har domaren på plats???! Den ekvationen får jag inte ihop alls, man har ändå en kostnad för att ha domaren där, varför inte se till att få in lite pengar genom att ha fler klasser...?

Nu måste jag åka och jobba, så jag får klura vidare till ikväll!

1 kommentar:

  1. Måste bara berätta vad Jesper just sa, han fick syn på förstasidebilden på Gandalf och sa att det var Ala. Nej, sa jag, Gandalf. Då sa Jesper att Ala var smutsig. :) Gråblack kan han tydligen inte ännu...

    SvaraRadera

Lämna gärna en tanke, fundering eller fråga!