onsdag 15 september 2010

Körning!

I måndags var den andra S ute och hjälpte mig med Gandalf, vi körde samma rutin för anspänning som i fredags och han var lika duktig nu. Det är skönt att när man lagt ner en så bra grund så sitter det även framför vagn. Vi tog en lite längre tur ner till asfaltsvägen och vände. Gandalf var superpositiv hela tiden och knatade på i bra stil. I backen mot stallet bad jag om lite trav vilket han tog och han fick trava 10 steg eller så. Inga problem och stod blickstilla även när vi spände ifrån.

Idag var S ute och red Julle först, de skrittade en tur barbacka genom skogen och hade haft det jättemysigt.

Vi hjälptes åt med Gandalf igen, men den här gången fick hon stå en bit ifrån, dock med longerlinan i handen. Gandalf stod helt stilla och stod lugnt och väntade medans jag spände för. S fick hoppa upp där bak på maratonvagnen och vi körde iväg. G tycker det är liiiite konstigt att han ska gå helt ensam därframme, men rättar sig när jag ber honom flytta sig.
Vi körde upp i skogen bredvid hagen och Julle gnäggade hjärtskärande och undrade vad vi skulle göra med G... Vi vände rätt snävt uppe i skogen och skrittade tillbaka.
Även idag gick vi förbi stallet, nerför backen och bort till asfaltsvägen. När vi hade vänt där insåg jag att alla vändningar hittills blivit åt vänster, varpå vi gjorde en volt på lämpligt ställe åt höger. Gandalf undrade om det verkligen var rätt men gjorde det fint.
När vi kom till backen bad jag om trav och han fick trava halva backen upp, kanske 50 meter. Han gjorde det jättefint med helt rätt arbetsställnig i selen och framför vagnen. Vi saktade av till skritt och gjorde halt och han fick hålla vagnen en kort stund utan att jag höll i bromsen, vilket han gjorde jättebra. Jag kan säga att vår backe är rätt brant så det är bra jobbat. Han tog i rejält när vi skulle igång igen, på ett jättebra sätt där han sänkte huvudet och jobbade på.

Jag är så stolt över min grå hingst som blivit lite mer vuxen! Nu ska han få vila över helgen och Vetlanda o´ch smälta allting. Vi tog lite bilder idag, som jag lägger upp lite senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en tanke, fundering eller fråga!